Janez Janša in slovensko politično manihejstvo

jansa

Iz zapora je bil spuščen vodja slovenske opozicije Janez Janša. Glede na dejstvo, da je Janša tisti politik, ki najmočneje buri duhove slovenske javnosti, so bili tudi odzivi na ta dogodek silni in pogojeni z močnim čustvovanjem. Na eni strani smo tako videli evforijo, veselje, saj se je iz zapora vrnil človek, ki v očeh tega dela javnosti predstavlja že skorajda religiozno figuro. Od mučenika za demokracijo in slovenstvo do odrešenika Slovenije, saj naj bi zgolj on imel »moč« ali pa celo »dar« za odrešitev Slovenije pred pogubo, v katero naj bi jo vodili ostanki socializma in komunizma.

Po drugi strani pa je Janša izrazito temačna figura. Ne odrešenik, temveč skušnjavec. Tisti, ki pelje slovenski narod nazaj v mračnjaštvo, v avtoritarizem, klerikalizem, ruralno zaprtost ipd. Tako lahko z minimalnim pretiravanjem rečemo, da je Janša postal alfa in omega slovenskega političnega življenja. Odnos do njega oziroma njegove podobe je tista točka, ki usodno zaznamuje pozicijo vsake politične opcije ali celo posameznikove politične identitete.

Seveda takšen odnos do ene osebe nikakor ni znak normalnega oziroma zdravega političnega življenja, temveč priča o ravno nasprotnem; sploh v slovenskem primeru, ko Janez Janša v rokah nima niti pretirano velikih pooblastil, kot bi npr. bila realna možnost za dvotretjinsko večino v parlamentu in posledično moč, da bi spreminjal ustave.

Pri tem mu gre prav gotovo na roko dejstvo, da je bil eden izmed simbolov slovenske osamosvojitve zaradi znamenitega procesa proti četverici, ter status vodilnega opozicijskega politika praktično celotno zgodovino samostojne Slovenije. A vendar fenomen Janše v političnem življenju presega realno zmožnost Janeza Janše kot osebe; zato bom pri opisovanju tega fenomena malce izrabil Platonovo filozofijo.

Osrednja nit platonske metafizike je namreč nauk o idejah: se pravi, da imajo stvari in osebe neko idejo, pri čemer je ta ideja substanca, ki jih določa, ljudje pa smo ujeti v nekakšno votlino in zaradi tega imamo omejeno možnost pri spoznavanju teh idej v njihovi polnosti. Za slovensko stvarnost naj to izrazimo takole: večina slovenskega javnega prostora je razdeljena med dve votlini in vsaka je v njej ujeta tako, da lahko spozna zgolj eno plat ideje Janeza Janše. Tako imamo na eni strani Janšo »odrešenika« in na drugi Janšo »skušnjavca«. To sicer samo po sebi še ni tako zelo problematično kot to, da v slovenski »politični metafiziki« ideja Janše zavzema tako pomembno mesto, da je že sama dovolj za politično opredelitev ali pa argumentacijo tipa reductio ad janšum. Tako smo priča takšnim genialnostim, kot so: NSi je del murgelske zarote, ker ne brezpogojno podpira Janeza Janše in ne sprejema njihove definicije Janše kot političnega zapornika. Ali pa članek, ki se je pojavil v tedniku Mladina od izdaji dela Friedricha von Hayeka Ustava za svobodo, ko so na vse načine iskali vezi izdajatelja (inštituta Karantanija) z SDS in Janezom Janšo. Oba primera tako kažeta na polarizacijsko moč »ideje in biti Janeza Janše«.

Takšno stanje, ko lahko ena oseba sproža takšna čustva, pa je definitivno posledica manjka politične kulture, ki izhaja iz neobstoja lastne demokratične tradicije. Tako je že redkost, ko nekdo pove mnenje o političnem delovanju Janeza Janša, njegovem načinu vodenja stranke oziroma vlade ali tudi o njegovi osebnosti, ne da bi v svojo razpravo privlekel cel kup nepotrebne prtljage.

V tem smislu je slovenski politični prostor manihejski. Obstaja zgolj črno–belo in že nekaj stališč do določenega politika je dovolj, da določa človeka v vsej polnosti njegovega političnega delovanja: če si desničar, si za Janšo; če si levičar, je Janša negativec št. 1 v Sloveniji. Bog ne daj pa, da Janši priznaš dejanske zasluge pri osamosvojitvi, istočasno pa iz njega ne delaš vrhovnega duhovnega vodjo slovenske samobitnosti. Ali pa, da odločno nasprotuješ njegovi politiki, istočasno pa zagovarjaš njegove pravice in spoštuješ njegovo osebno digniteto. Oboje se v slovenskem manihejskem svetu kaže vsaj kot vsegliharstvo, če ne že obračanje po vetru ali celo izdaja.

Seveda nobeno od stališč do Janše ni problematično a priori; težava je zgolj v precenjenosti teh stališč v slovenskem prostoru. Primer Janše nam nazorno kaže, česa se bo slovenska politika morala osvoboditi, preden bo lahko delovala normalno: vseh ostankov kulta osebnosti.

Advertisements

4 thoughts on “Janez Janša in slovensko politično manihejstvo

  1. Pozabili ste bistvo in nauk celotne zgodbe: ce lahko Janso zaprejo brez dokaza, kaj potem lahko sele naredijo nam, navadnim drzavljanom, brez pozornosti medijev, lastne stranke in poslancev, dobrega odvetnika… Po moje vse, kar hocejo. In v taki drzavi nocem ziveti. In zato je JJ simbol in metafora vsega, kar je narobe v Sloveniji in cesar nimamo: vladavine prava in enakosti pred zakonom, liberalne demokracije, svobode…

    Like

    • Brez dokazov? Jebentiš, pa saj se je s pokojnim Zagožnom srečeval in pogovarjal po telefonu točno v tajmingu, ki je bil naveden v pisni korespondenci (se pravi pisnih dokazih) med pokojnikom in tistimi, ki so talali denar. Kak vam ne kapne v glavo, da je moral on, ki je v preteklosti sebi in svojim pajdašem omogočal mastne zaslužke v nelegalni trgovini z orožjem (spet dokazano), vedeti vse v zvezi s Patrijami? In mimogrede, zakaj še ni tožil Črnkovičeve, Krkoviča in ostalih osebkov, ki so se (spet dokazano) sklicevali na njega v komunikaciji s Finci? Ko boste odgovorili na to zadnje vprašanje, vam bo vse jasno.

      Like

      • Vse je jasno. Proces je bil političen. Ko sodišče sklepa, da je bil na drugi strani Janša – čeprav ne morejo ugotoviti, kdo je bil na drugi strani ene skupinske številke…

        Like

        • Sodišče ali ne zna sklepati logično ali pa predpostavlja, da je kriv, če ne dokaže popolnoma, da ni.

          Like

Prosimo, upoštevajte, da so komentarji namenjeni civizirani izmenjavi mnenj

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s